20 éves terv III.rész


Rendszeres, stabil bevételek
Az önkormányzatnak a saját és átengedett adó valamint adójellegű bevételén, továbbá a központi támogatáson kívül rendszeres stabil bevétele a működéshez és a vagyonhasznosításhoz kapcsolódik. A vagyonhasznosítás bevételét kivéve ezeket tágabb értelemben működési bevételeknek tekintik, míg a vagyonhasznosítást felhalmozásinak.
Így a rendszeres stabil bevételeket négy tételre bontottuk:
Vagyonhasznosítási bevétel (ez tartalmazza a 80-as űrlap 74-es és 124-es sorának összegét).
Rendszeres stabil bevételek (ezer Ft-ban)
|
Polg. Hiv. |
GAMESZ |
Város |
Adó és adójellegű bevételek |
1 650 633 |
|
1 650 633 |
Központi támogatás |
776 500 |
|
776 500 |
Működési és egyéb saját bevétel |
262 046 |
286 160 |
548 206 |
Vagyonhasznosítási bevétel |
5 000 |
252 816 |
257 816 |
ÖSSZESEN |
2 694 179 |
538 976 |
3 233 155 |
Itt a GAMESZ bevételeiből vagyonhasznosításinak tekintettük az alábbi táblázat szerint részletezetteket, de a teljes kép kedvéért a hozzájuk tartozó kiadásokat is feltüntettük, és a különbségüket, mint a vagyonhasznosítási nyereséget:
GAMESZ vagyonhasznosítási tevékenysége (ezer Ft-ban)
Szakfeladat |
Részfeladat |
Bevétel |
Kiadás |
Nyereség |
Város és községgazdálkodás |
Piac |
28 800 |
12 764 |
16 036 |
|
Lakásgazdálkodás |
1 680 |
480 |
1 200 |
|
Egyéb tulajdonú ingatlan |
70 696 |
58 195 |
12 501 |
|
Hévízkút üzemeltetés |
48 000 |
20 910 |
27 090 |
Intézményi vagyon működtetése |
Uszoda |
55 400 |
52 657 |
2 743 |
Önkorm. intézményi ellátás |
Telephely üzemeltetés |
960 |
10 871 |
-9 911 |
Strand üzemeltetés |
Hidegvízű strand |
3 600 |
3 239 |
361 |
|
Termálfürdő |
43 680 |
41 677 |
2 003 |
ÖSSZESEN |
|
252 816 |
200 793 |
52 023 |
Itt csak azokat a szakfeladatokat soroltuk fel és szakfeladatonként csak azokat a részfeladatokat, ahol van vagyonhasznosítási bevétel. (Ezért nincs mindig egyezés, ha az olvasó összehasonlítja ezt a GAMESZ költségvetésének szakfeladatonkénti struktúrája nevű táblázatunkkal.)
Meglepő, hogy a hetente kétszer megrendezett piac csak évi 16 millió Ft hasznot hoz, azaz egy átlagos piaci napon 154 ezer Ft-ot, míg ezzel szemben a város közlekedését szinte megbénítja, legalábbis szombati napokon. Nem biztos, hogy ez – pont így – megéri.
A Rendszeres stabil bevételek táblázat Polgármesteri Hivatalra vonatkozó résznél gondban voltunk a 80-as űrlap 73-as ÁFA bevételek, visszatérülések és a 105-ös Tárgyi eszközök, immateriális javak értékesítése nevű tétellel. Ugyanis a rendszeres stabil ÁFA bevételek elszámolása csak a szinten tartó rendszeres kiadásoknál feltüntetett dologi és egyéb folyó kiadás szolgáltatásának ÁFA tartama lehet, ami kb. 100 millió Ft a 2008-as költségvetésben tervezett 80-as űrlap 73-as során szereplő 225 milliójával szemben. (Ez egyébként összecseng az önkormányzat Pénzügyi Irodája által a 9. melléklet Intézményi működési bevétel címszón közölt 113 milliós értékkel, amelyből az ÁFA van le van vonva.) A 105-ös tétel esetén pedig az okozza a gondot, hogy az ott közölt 123 milliós értékesítési bevételből mekkora részt lehet vagyonhasznosításiként elszámolni, azaz amely értékesítés nem jár vagyonvesztéssel. Információ hiányában erre a becslésünk a fele, azaz kb. 60 millió Ft. Ezek az összegek – természetesen – nem szerepeltek a Rendszeres stabil bevételek táblázatunkban, de most a szinten tartó kiadási főszám százalékában kifejezve már feltüntetjük az előbbit a Működési és egyéb saját bevétel, míg az utóbbit a Vagyonhasznosítási bevétel rovatban, mint alternatívát.
Rendszeres stabil bevételek (szinten tartó kiadási főszám %-ában)
|
Polg. Hiv. |
GAMESZ |
Város |
Adó és adójellegű bevételek |
50,6% |
|
50,6% |
Központi támogatás |
23,8 |
|
23,8% |
Működési és egyéb saját bevétel |
8,0–11,0% |
8,8% |
16,8–19,8% |
Vagyonhasznosítási bevétel |
0,2–2,2% |
7,8% |
7,9–9,9% |
ÖSSZESEN |
82,6–87,6% |
16,5% |
99,1–104,1% |
Az arányok érzékeltetéséhez nézzük meg a GAMESZ vagyonhasznosítási tevékenysége táblát a szinten tartó kiadási főszám százalékában kifejezve:
GAMESZ vagyonhasznosítási tevékenysége (szinten tartó kiadási főszám %-ában)
Szakfeladat |
Részfeladat |
Bevétel |
Kiadás |
Nyereség |
Város és községgazdálkodás |
Piac |
0,9% |
0,4% |
0,5% |
|
Lakásgazdálkodás |
0,1% |
0,0% |
0,0% |
|
Egyéb tulajdonú ingatlan |
2,2% |
1,8% |
0,4% |
|
Hévízkút üzemeltetés |
1,5% |
0,6% |
0,8% |
Intézményi vagyon működtetése |
Uszoda |
1,7% |
1,6% |
0,1% |
Önkorm. intézményi ellátás |
Telephely üzemeltetés |
0,0% |
0,3% |
-0,3% |
Strand üzemeltetés |
Hidegvízű strand |
0,1% |
0,1% |
0,0% |
|
Termálfürdő |
1,3% |
1,3% |
0,1% |
ÖSSZESEN |
|
7,8% |
6,2% |
1,6% |
(Ne tévessze meg az olvasót, ha az egyes sorokban levő első két szám különbsége nem adja ki mindig pontosan a harmadikat, mert ez a kerekítési szabályok miatt van.)
A város rendszeres stabil bevételeinek és a szinten tartó rendszeres kiadások különbségének az egyenlege az, amit általában működési eredménynek neveznek, de hogy a finom árnyalatokban levő különbséget kifejezzük ezért ezt nevezzük működtetési eredménynek. Ez tehát – a nagyobbik alternatíva szerint – 104,1% és a 100% különbsége, ami így 4,1%, vagyis kb. 132 millió Ft, de ha a 80-as űrlap 105-ös Tárgyi eszközök, immateriális javak értékesítése rovat teljes összegét vagyonhasznosításinak tekintenénk, akkor is csak 192 millió volna éves szinten (2008-as forintban kifejezve). Márpedig ez az a pénz, amit vagyonfelélés nélkül tud fejlesztésre költeni a város évente, beleértve a fejlesztésre felvett hitelek visszatörlesztését is. Azt állítjuk, hogy ha nem volna hitelállománya Veresegyháznak, akkor is ez a legfeljebb 192 milliós működtetési eredmény kevés az élet által folyamatosan felmerülő fejlesztési igények teljesítésére és az ellátási szint minőségének – mindig a kor követelményeinek megfelelő – emelésére.
Mielőtt még továbblépnénk a hitelek és a fejlesztések elemzésére nézzük részletesebben a rendszeres stabil bevételekben közölt Adó és adójellegű bevételeket, valamint ennek a Központi támogatáshoz való viszonyát.