Indiai gumigyár

Egy hozzánk hasonló kalandot vészeltek át a Mátra alján. (Korábban is írtunk erről, mikor még úgy tűnt, Gyöngyösön gyenge a civilek ellenállása). Nem panaszképp mondom, de olyan környezetvédők segítettek ott profi jogászokkal, akik velünk nem értek rá szóbaállni, hiába könyörögtünk nekik.

S ami még érdekes, amit a kormány nyilatkozik most, mert Veresegyházra és a BD-re utalnak. Természetesen rosszul, mert nálunk se érvényes nem volt, se meg nem nyertük a népszavazást, de még csak nem is mi tartottuk hiszen bojkottáltuk – mert a „BD ellenes népszavazást tartottak” ilyesmire utalna. Az pedig, hogy továbbra is biztatják az indiaiakat a BD példájával, ami aztán Tatabányán otthonra lelt, hát…

A BD és a gumigyár között azért van különbség a BD javára. A gumigyár ebbe az országba ilyen támogatással továbbra is agyrém. Több település bejelentkezett, hogy fogadná.

Hát persze, nem csak mi vagyunk bajban, és Veresegyház polgármestere is bejelentkezne, ha rajta múlna. Csak az ország lakosai ne volnának.

Más oldalról is összehasonlítható a BD a Tyressel A BD megvárta a népszavazást, a Tyres már az elindulására sem volt kíváncsi. A BD kitartóbb volt, a Tyres ebből a szempontból okosabb, de mindkét történetben a cég ment, és nem a politika mondott nemet. (Ez azért szomorú, mert azt mutatja, hogy Gyöngyösön is Veresegyházon is, a cégeket jobban foglalkoztatja a lakosság ellenállása, mint magát a politikai vezetőket.)

A kormány Tyres támogatási szándékát az Eu-s GDP mutatók javítása indokolja. Papíron jól mutat egy beruházás, csak legyen tőkebejövetel. Tudni kell azonban, hogy a GDP számok ebből a szempontból csalókákl. Bármekkora is egy beruházási összeg, az nem az államé, hanem a cég tulajdona. Az Eu adminisztráció itt sajnos rossz tanácsadó, a kormányra nehezedő kényszerei is rosszak.

A Tyres sok szempontól szimpatikusan viselkedik. Egyetlen állítása gyanús, de nagyon. NEM használna vizet.

Ahogy azt a BD ügy kapcsán is megértettük, valójában a multicégek vándorlásának csak egyik oka a közlekedési költségek csökkentése. Saját országukból a környezetterhelő üzemek elvitele jól mutatja ki van a központban, és ki a félperiférián. Kína, India most kezdi meg a környezetszennyező üzemeinek kiszervezését, ahogy értékelődik fel náluk is a környezetkímélés. (A Jangce folyó az ipar vízelszívása miatt nem éri el a tengert, a környezetpusztítás elképesztő ütemű, olvasható a National Geographic kínai külöünszámában) Ezek a gyárak valójában vizet és levegőt akarnak, s másodsorban munkaerőt.

„Gyakorlatilag mindenki – az európai nők 43%-a nagyon erősen egyetért, és további 49%-a egyetért – tehát valamilyen szinten 92% egyetért azzal, hogy akár szigorúbb szabályozókkal kellene kikényszeríteni, hogy mindenki életstílusa tanúsítson nagyobb tiszteletet a természettel szemben.” (talaljuk-ki.hu)

Mindenki azt adja amilye van, és nagyon szomorú, hogy Magyarország erre a sorsra jutott, meg az is, hogy inkább számíthat állampolgáraira, mint kormányára vagy önkormányzati vezetőire. A fent beidézett értékkutatási beszámolóból kiderül, hogy nekünk magyaroknak is épp úgy, ahogy Eu más országaiban az egészséges környezet fontossága növekvő érték.