Helyi nyilvánosság
Az alábbi táblázat a helyi nyilvánosság javításáról szóló konferencia számára készült. Szervezői (Nyomtass te is) azzal a felhívással éltek, hogy ne múltelemzések készüljenek, hanem jövőre vonatkozó ötletek. Annyi múltra utalás mégis szükséges, hogy a helyi médiát bedarálta a politikai rendszer – tisztelet a kivételnek, ahol viszont nincs garancia, hogy egy politikai váltás során nem következik be ugyanez. Kiindulási pontunk tehát egy jószándékú település, ahol viszont a helyi újságírás függő viszonyban, etikailag alacsony szintű, de szakmailag is javítandó.
Feladat |
|||
Szerkesztő bizottság | Sajtótanács | Képviselő testület | |
Cél | kontroll | hallgatói, nézői, olvasói minőségi vélemények begyűjtése | finanszírozás elosztása |
Módszertan | Önálló működés | Fókuszcsoport, kell hozzá facilitátor | |
Tagokkal szembeni elvárás | A településrészen lakó sajtóhoz értő emberek(bölcsészek, társ.tudósok, profi volt újságírók) | elismert vagy elismerésre méltó közéleti emberek, notabilitások, helyi véleményvezérek | |
Kiválasztás | sorsolás | sorsolás | testület által jóváhagyott listából |
Politikai elvárás | lehet törekedni, hogy a listában legyen kiegyensúlyozottság | nincs | |
Kiválasztás finom szempontja | ne legyen függő viszonyban a településrészen | nem releváns, hiszen csak pozitív javaslatok jönnek innen, amit a szerkesztőség, ha akar megfogad | |
Fizetés | Javadalmazott | Civil önkéntes | |
Hatalom | Önkorm. folyamatosan növelheti a hatalmát. Pl. ha elégedett, a szerk.biz.-al rábízhatja az új médiapályázatok elbírálását | nincs hatalma | |
Funkció | puffer szerep önkori és a szerkesztőség közt | színvonal javítás befogadói demokratikus kontroll | Működés biztosítása, nyilvánossági kötelezettségek teljesítése |
Kiépítés sorrendje | Ez az elsődleges, ez garantálja a függetlenséget | Ez a másodlagos, ez garantálja a minőségi javulás | |
A szervezet első feladata |
Etikai kódex kialakítása és elfogadtatása a testülettel és a helyi önkormányzat által támogatott médiummal |
nincs, bármelyik médiumot bármelyik rovatát górcső alá veheti és arról attitűdjeit megfogalmazhatja |
jogi feltételek megteremtése pl. rendeletalkotás a szerk.bizottság működéséről és a hozzá rendelt anyagiakról. |
A konferencia voltaképp inkább workshop volt: Ld itt. Bennem már a téma kijelölése is felidézett bizonyos emlékeket. Veresegyházon ugyanis valamilyen csoda folytán a polgármester támogatta javaslatainkat. Rendesen bizottság meg is tárgyalta, s a testület elé került. Épp választások előtt voltunk 2009-ben.
Az ötlet lényege az volt, hogy a testület által megszavazott helyi lapnak szánt pénz fölött legyen egy minőségi őrködés is. Jöjjön létre egy szerkesztőbizottság szerű képződmény, amely a lap tevékenységét időről-időre terelgeti, támogatja, javaslatokkal látja el.
Első lépés lett volna ez, s a kegyelmi pillanat is megvolt, mert választások után a győztes már nem szívesen hoz be olyan szabályokat, ami korlátozhatja hatalmát. Ilyen döntések mindig választások előtt születnek, mikor a győztes lehet akár vesztes is, s csak olyasmit javasol, ami neki vesztesként is megfelel.
A Fidesz rosszul mérte fel veresegyházi esélyeit, de legalábbis azt hitte Tolnai Ildikó, hogy születik majd egy olyan médiatörvény, mely kiterjed a helyi médiumok szabályozására is. Ezért aztán érve hatására levették a javaslatot a napirendről. (Nagy öngól volt ez.)
Ha tovább akarjuk részletezni az ötletet – ld. fentebb megtettük -, a kérdés az, hogy kik és hogy kerülhetnek be társadalmi kontrollként egy ilyen szerkesztőbizottságba. Véleményem szerint feltétel a szakmai hozzáértés, valamiféle célirányos tudás, tapasztalat. Egy ilyen névsor összeállításából pedig sorsolással kell kiválasztani a tagokat. Később sorsolással cserélgetni őket. Egy ilyen munka nem kiváltság, hanem kötelezettség. Valamennyi javadalom megállapítható, ha telik rá.
A testületnek szerkesztőcserénél illik figyelembe venni a bizottság javaslatát. A szerkesztőknek illik figyelembe venni a cikkekkel, sajtómunkával, kiegyensúlyozottsággal kapcsolatos iránymutatást.
Ne keverjük össze ezt a rendszert a Sajtótanáccsal. A sajtótanács nem szakemberekből áll, hanem helyi notabilitásokból, az olvasói kontroll (ld. a fenti táblázatot). A Bizottság a pénzek elosztásában kaphat később egyre fontosabb szerepet. Melyik helyi médium mennyi pénzből gazdálkodhat, mikor kell más pályázónak átadni a lap szerkesztési lehetőségeit, panaszokat tárgyalhat meg stb.
Az induláskor nem érdemes mindkettőt létrehozni. Már jól működő médiumoknál alkalmazható a Sajtótanács, kezdő, alacsony etikai színvonal esetében – s ilyenek a helyi lapok általában – a szakmai helyi társadalomból kiválasztott szerkesztőbizottság a javasolt.
Korábbi jó gyakorlatot bemutató ÉVE írást ld: https://elniveresen.hu/helyi-nyilvanossagert-veszprem/