Testületi 2017 jan. 27. – Infrastruktúra adó? Micsoda?

Testületi 2017 jan. 27. – Infrastruktúra adó? Micsoda?

Egészen megdöbbentő döntést óhajt hozni Veresegyház város képviselőtestülete: új helyi adó bevezetését tervezik. Ennek a jogi lehetősége az önkormányzatok konszolidációja óta megvan, ám jól szemlélteti a helyzetet, hogy erre országos szinten is csak elvétve került sor (akkor sem a Veresegyházhoz hasonló adóerőképességű települések esetében), és ezek nagy része is elbukott az alkotmányosság próbáján. ITT lehet pl. utánanézni, mennyire kreatívak az önkormányzatok e tekintetben.

A Veresi Okosok az infrastruktúra-fejlesztési adó bevezetését találták ki. Az Interneten az adófajta nevére keresve látható, hogy ez egy eredeti veresi kreálmány, máshol az országban ilyet nem vetettek ki, a google keresője csak Fehéroroszországban talált ilyet. Szemléletes, honnan veszik a „jó példákat”…

Lássuk, melyek a legnagyobb problémák az új adóval kapcsolatban.

  1. Új adót év közben nem lehet kivetni. Döntés születhet róla, de a kivetés csak következő én január 1-től realizálható, hiszen az évközi adó-módosítás nem súlyosbíthatja az adóalanyok terheit.
  2. Az 500 ezer Ft adó elfogadhatatlanul és indokolatlanul magas. Nem világos, hogy ezzel – a költségvetési lyukak foltozásán kívül – mi célja van az önkormányzatnak. A mai napig az volt (illetve lehetett, mert konkrétan ezt sosem mondták ki) a cél, hogy a veresi népesség számát felduzzasszák a település eltartóképességének határáig (aki bemegy napközben a városba, láthatja, hogy ez túlontúl jól sikerült…). Ezért készültek a bérlakások, ezért vannak a viszonylag olcsó építési telkek és a parcellázások. Most meg – egyik napról a másikra – félmillió Ft-tal sújtják azokat, akik itt szeretnének új lakást venni. Ez pont olyan agyatlan döntés, mint az eddigi lakosságszám felduzzasztás. Nincs még egy olyan település, amely félmillió forint „büntetéssel” sújtanák a betelepülni vágyókat. Ha csökkenteni szeretnék a betelepülők számát, egyúttal növelni szeretnék a bevételeket, sokkal elfogadhatóbb lenne az építési telkek árának növelése.
  3. Nem lehet szó nélkül elmenni a félmillió forint adó megfizetés mentességi feltételei mellett, melyek közül az első három méltányolható, a negyedik azonban nem.

„A rendelet a mentességek meghatározásánál a következő tulajdonszerzési, műszaki, jogi feltételeket tartja szem előtt: (8.§)

  • ahol a lakást értékesítő vállalkozó az önkormányzattal kötött településrendezési szerződésben a vállalkozó legalább a számított adó mértékéig átvállalja a fejlesztéshez kapcsolódó intézmény és infrastruktúrafejlesztés költségét, ezzel mentesítve a leendő magánszemély tulajdonost.”

Tekintsünk el nagyvonalúan attól, hogy mennyire diszkriminatív, ha a vállalkozótól vásárolt lakásnál megvan a lehetőség az adómentességre, míg magánszemély/tulajdonos építő esetében erről nincs rendelkezés.

Nagyobbik baj – a mondat értelmetlensége mellett -, hogy egyes „kiválasztott” vállalkozóktól vásárolt lakás esetén így lehetőség nyílik adómentességre, más vállalkozók által értékesített lakások esetén viszont ki kell fizetni az 500 ezer Ft adót. Tehát ha X-től veszem, fizetek adót, ha Y-tól, akkor nem. Ez finoman szólva is sérti az esélyegyenlőséget és versenysemlegességet.

Nem világos az sem, melyik vállalkozó köthet ilyen szerződést (na jó, ezt sejtjük…), illetve azt sem, hogy egy lakásépítésnél – nem beszélve a társasházépítésről – hogy ellenőrizhető a „fejlesztéshez kapcsolódó intézmény és infrastruktúrafejlesztés” befektetett valós költsége, egyáltalán, lakásépítés esetén milyen intézményről lehet szó?!

Ha nem tudnánk, hogy ezzel a kitétellel mely vállalkozói kört akarják helyzetbe hozni a magánszemély építők és más építési vállalkozókkal szemben, azt kellene mondanunk, hogy ez az egész baromság. Egyenlő pályák, egyenlő esélyek. Vagy mindenkinek be kelljen fizetni az új adót, vagy senkinek. (Természetesen inkább utóbbi.) Ez lenne a tisztességes, etikus hozzáállás. De tudjuk, Veresegyház nem erről szól.

  1. „Az adófizetési kötelezettség az adó kivetéséről szóló határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül egy összegben terheli az adózót.” Míg más esetben, a kommunális adótól kezdve az útközmű hozzájárulásig lehetőség van részletfizetésre, ezt a lehetőséget ez a jogszabály nem adja meg. Pedig az új lakás vásárlók, építők többsége – különösen a most elterjedt CSOK-os lehetőségek mellett – amúgy is csak hitelfelvétellel tud lakáshoz jutni, ez az 500 ezer Ft egyösszegű nem várt plusz kiadás még rosszabb helyzetbe hozza őket.

 

  1. „A rendelet biztosítja, hogy az adóhatóság az esetlegesen felmerülő, 100.000 Ft-ot meghaladó adómérséklés iránti kérelmek elbírálásánál kikéri a Képviselő-testület véleményét. (13.§)” Ez a pont kiskaput jelentene az adófizetés alól, de semmi magyarázat nincs arra, hogy ezt ki igényelheti, illetve mi alapján bírálják el. Nehéz elképzelni, hogy pont ez működne a Veresen elterjedt sógor-koma-haverság nélkül…

 

E tervezett jogszabály tehát több sebből vérzik, nagy valószínűséggel nem fogja kiállni az alkotmányosság próbáját (már többen jelezték, hogy megszavazása esetén a törvényességi felügyeleti szervhez, illetve az országos médiához fordulnak), igaz, addig is némi – igaz, később kamatostul visszafizetendő – bevételhez juttatja az önkormányzatot.

Mert erre megy ki a játék. A korábbi esztelen költés nem folytatható további bevételek nélkül, ugyanakkor a sógor-koma-haveri kör támogatását nem akarja a városvezetés csökkenteni. Ennek issza most meg Veresegyház lakossága a levét a helyi adó emelésekkel, márciustól pedig azok is, akik ide szeretnének költözni.