Itt hamarosan nemzeti megtisztulás nyílik

 

A országban egyre több helyen láthatjuk a feliratot, s hogy miként lehet mindebből nemzeti megtisztulás? Bizonyára sokan úgy vélik épp ellenkezőleg, ezek a kirakatok egy elítélendő állam szimbólumai. Nos, hátha épp ebben rejlik a megtisztulás. Egy tisztességes versenyben a győzteseket elismerés övezi, itt a tisztességesekre is rátapad valami sár. A üres kirakatokat hirdető tulajdonosok (ld. képünk) inkább bátrak vagy naivak. Elvétve hallani csak olyan hangot győztesek részéről, „hogyha tudtam volna inkább nem pályázok”. Gyakoribb, hogy a győztesek cinikusan szembenevetnek velünk. Ezek a kirakatok magabiztosan harsogják a jövőjüket. Bűntudatnak, aggodalomnak a leghalványabb jelét sem mutatják.

Tegyünk néhány kitérőt miként is lehet megtisztulni és megváltoztatni azt a világot, amely épp rohan bele a teljes romlásba. Mindegy milyen szándékok indították útjára, néhányan akadhatnak, akik tisztán látják a bajt.

Első kitérő 50-es évek, Erdély. A békepapmozgalom a kommunisták megfélemlítésének eredménye volt. Ám maradt néhány hiteles szerzetes, akikre hallgatott a nép, és ha valamelyik papra rámondták, hogy békepap lett, az ő miséjéről kijöttek. Mit tehet az az állam, amelyik ugyan be tud szervezni néhány papot, akár még a többséget is, de a hívek passzívan ellenállnak?

Második kitérő: A hölgyek közül bizonyára van akinek beugrik az a cikk (Metró újságban jelent meg), melyben egy libériai nőt mutatnak be. (Ha nem olvasták feltétlenül nézzék meg itt.) A polgárháborúnak úgy tudott álljt parancsolni, hogy nőtársaitól szexmegvonást kért, s a szexsztrájk befejezésének feltétele az volt, hogy a férfiak fejezzék be az öldöklést.

Leymah Gebowee béke Nobel-díjas

Mivel amúgy is csak a férfiak egy töredéke bolondult meg, a szexmegvonás inkább piárfogás volt, de viszont aktivizálta azokat a férfiakat, akik hallgattak.

Harmadik kitérő, mert három a magyar igazság: Gandhi, de őt nem is fejtegetnénk.Hősökről van szó, akik kimerték mondani az igazságot, és aztán a népről, mely mögéjük állt.

Könnyű belátni, hogy a magyarországi helyzet nem olyan szörnyű és kilátástalan, mint a libériai polgárháború. az indiai szabadságharc vagy az erdélyi katolikus egyház helyzete az ötvenes években. Következésképp messze nem olyan nehéz és veszélyes megszólalni, hősökre sincs szükség, az ellenzéki sajtó leírja mi történik. Arra se biztatnánk a nőket, hogy kezdjenek szexmegvonó akciókba. Valami párhuzam azonban mindegyik példa és a hazai helyzet közt mégis adódik. Mi csak erre a kissé bulváros sztorira térünk most ki.

A szex és a cigizés is szenvedély. De mindkettő nélkül lehet élni. Az egyik ráadásul káros, a másik viszont inkább egészséges szenvedély. Gebowee erkölcsi érzéke a helyén volt, és pontosan ugyan azt gondolhatta, mint II. János Pál a WTC lerombolása után: „olajjal nem lehet tüzet oltani”. S Gandhinak se volt hadserege, neki is egyszerűbb volt passzív módon küzdeni.

Ha valakiben  Nemzeti Dohányboltok láttán kavarog az indulat nem sok jóra vezet a kirakattörés. 2006-ból láttuk milyen helyzet jöhet létre, ha a legelszántabbak fizikailag provokálják és megtámadják a rendőrséget, majd az egész állami szerkezet miniszterelnöktől rendőrfőnökig túlkapásokba sodródik.

Gebowee, Gandhi, és még bizonyára sok hős békés módon érték el a céljaikat. Sejtik már ugye mire akarunk kilyukadni? – A békés ellenállás módja cigi ügyben, ha nem vásárolnak ezekből a boltokból, hiszen akkor ezek tönkre is mennek.Ha a fenti nők nem voltak frigidek ők is áldozatot hoztak ugyan úgy, ahogy a dohányos is áldozatot hoz, ha nem gyújt rá.

Ha pedig úgy vélik be fog indulni a cigaretták feketepiaca, és bőven tudnak kéz alól vásárolni, hát jól sejtik. Be fog indulni, és a Nemzeti Dohányboltok könnyen vesztesként kerülhetnek ki. No de ez épp olyan volna, mintha Leymah Gebowee titokban több férfivel szexelt volna. Ha ez kiderülne Nobel-díját alighanem vissza kéne adnia.