15 perc menetrövidítés mehetne másként is
Az ÉVE honalpján beszámolt arról, hogy 2014-ben megkezdik a Bp. –Veresegyház- Vác vasútvonal felújítását. Helyenként kibővítik az egypályás vasutat kétpályásra, és ezzel jelentős menetidő csökkenést érünk majd el.
Én vonattal járok Veresegyházról Budapestre dolgozni. Gyakorlatilag a vonatok sosem érkeznek meg a menetrend szerinti időben. Az a vicc terjedt el, hogy a vasutasok mindig sztrájkolnak, csak évente egyszer be is jelentik. A problémát nem a Budapesten kívüli egypályás vonalszakasz okozza, hanem Budapesten a többpályás. Gyakorlatilag Újpesten, Rákosrendezőn, és a Nyugati pályaudvaron, minden esetben az állomáson kívül, az előtt (!!!) összesen 15 percet állnak a vonatok.
Ezen késés három okra vezethető vissza:
1.) Az elavult biztosítóberendezések miatt (van, amelyik még a II. világháború előtt készült), túl nagy követési távolságot kell tartani két vonat között.
2.) Munkaszervezési problémák (ezt vasúti dolgozótól hallottam). Például, ha az állomáson várakoznának a vonatok, legalább az adott állomásra utazók megérkezhetnének korábban.
3.) A szerelvények és az egyéb eszközök nem kapják meg a megfelelő karbantartást, így nagyon sok a meghibásodás. Ezt tapasztaltuk is például tavaly télen, amikor a váltók beolajozása a fagyok beállta és a havazás után, nedves állapotban történt meg.
A problémák megoldása első esetben pénzigényes (bár elkerülhetetlen), a második esetben nem tudom, mit lehet tenni, a harmadik esetben talán költséget is lehetne megspórolni a megfelelő karbantartással.
Van azonban egy olcsó és egyszerű megoldás a késések elkerülésére, a menetidő csökkentésére.
A teherforgalom miatt épült annak idején egy harmadik sínpálya is Rákosrendezőtől Újpestig. A teherforgalom gyakorlatilag megszűnt, de egy jogszabály (vagy csak belső szabályzat) előírása miatt, mivel nincs peron kiépítve István-telek állomáson, nem közlekedhetnek a harmadik pályán azok a vonatok sem, amelyek egyébként nem állnak meg ott.
Gyakorlatilag egy értelmetlen előírás törlésével 15 perces menetidő csökkenést lehetne elérni, minden külön költség nélkül.