A lakossági fórum eredménye

 

„Komoly eredménnyel” zárult a csonkási lakossági fórum. A körforgalom építése miatti elterelő utakon átmenő forgalom, ha megrongálja az aszfaltot, rendbe fogják hozni- ígérte a polgármester úr. Tanúk vannak erre az ígéretre.

Hölgyek Urak! Ez egy blöff. Mert ilyesmi nem lett betervezve.

Csak egy vonal elvezetését gondolták végig, ha ott azonban baleset lenne… Kockázatelemzésről, alternatív megoldásról még a szakértők sem hallottak Mo-n. Volt a lakosok közt, akinek épp ez volt a kutatási területe, ő ajánlotta ezt szíves figyelmünkbe. (Mindig elcsodálkozunk azon, Veres micsoda tudásbázissal rendelkezik, aminek egyébiránt semmi hasznát se veszi.)

Mi itt az ÉVÉ-ben pl. a demokrácia játékszabályait és hasznát ismerjük. Meggyőződésünk szerint pusztán azért, mert néhány lakost bánt a dolog, és ők kisebbségben vannak, még nem lehetne őket semmibe venni. Elmondjuk hogy menne végig egy ilyen projekt egy skandináviai kisvárosban? Hát nem a cinikus közöny lengené körül: „most ti így jártatok, most előttetek megy a forgalom, oszt jónapot…”

Gondolkodott valaki azon az önkormányzatban, hogy miképp lehetne megoldani, hogy ne is kelljen elterelni? – Egyrészt persze nem, mert leszoktatták őket a gondolkodásról. Csak arra voltak válaszok a fórumon is, hogy miért nem lehet másként. A valóság az – szerintünk -, hogy ez a kérdés senkiben fel sem merült.

Pásztor Béla viszont most hirtelen mégis ötletel. Egyik mondata szerint igen, azt kérték a kivitelezőtől, hogy próbáljon meg tehermentesítő megoldást találni, másik mondata szerint viszont a lényeg a gyorsaság, és ha a kivitelezés úgy valósulna meg, hogy ne kelljen közben elterelni, akkor az többszörösére növelné az építési időt. (Ez is blöff, fogalma sincs senkinek erről. Káposztásmegyeri körforgalomépítés nem lett azért hosszabb, mert nem tereltek, kb. 4 hónapig tartott. A mi elterelősös variációnk is lesz annyi.)

„Polgármester Úr Ön szerint a káposztásmegyeriek akkor hülyék?” – kérdezte egy rendkívül szellemes lakos. (Voltaképp e cikk írója.)

A megrendelőnek persze kérni kell az ilyesmit (a káposztásmegyeriek is biztos kérték), a kivitelezőnek nem érdeke bonyolult megoldásokon törni a fejét. Neki az a jó, ha addig nincsenek autók a közelben, amíg ők a terepen vannak. Kérte ezt bárki a képviselők közül? Marik György területi képviselő is ott volt, akivel erről beszélgethettünk. Már az csoda, hogy a Csonkáson volt lakossági fórum. Persze ez görög Karcsi barátunkat – aki ezt kiharcolta – inkább bosszantotta, mert az egészet szócséplésnek érezte. Igaza volt.

A demokrácia értelme nem a szócséplés. Ez az egész nem volt több falra hányt borsónál, a lényeg – amit mi itt az ÉVÉ-ben tudni vélünk -, hogy az egyeztetések hosszú távú célja az a gondolkozásbeli változás volna, aminek végeredményeképp egy politikus nem csak a többség elégedettségének logikájában gondolkodik.

Ha mindenki számít, előre kezd el gondolkodni a mi drága politikusunk. Ha pl. lakosságszámot növel, és az út két oldalán két nagy telep jön létre, akkor arra is gondol, hogy előbb kell biztosítani a buszokhoz a gyalogos átkelést. Nálunk fordítva. Előbb nő meg a két terület, majd ezután az élet kikényszeríti a körforgalmat, a zebrát, ezek megépítése kikényszeríti az elterelést, persze olyan utakra, amelyekből kihagyták az anyagot, mert az élet kikényszerítette, hogy sok rossz minőségű út legyen etc.

A fusizás bűnébe esik minden demokráciában érvényesülő autokratikus vezető. Talán épp az a tárgyalásos városépítés haszna, hogy nem fusizós. Felvethetik ugyanakkor, hogy az egyeztetések lelassítják a dolgokat. Hány éve kéne már ide a körforgalom? – Legalább 10, de inkább több. Ebbe nem fért volna bele? Komolyan azt gondolják, hogyha sikeres lakossági bevonások lettek volna a körforgalom építésekbe, akkor lassabban épülnének meg a körforgalmak? Most ez egy politikusi ad hoc ötlet volt, úgy meg már régen megépült volna, mert a fontossági rangsorban jóval előrébb lett volna.

A lakosok közti úttervezéssel foglalkozó szakember – kire korábban már utaltunk – négyszemközt a végén azt mesélte, hogy sablon tervekkel rendelkeznek a kivitelezők, és a legolcsóbb megoldásokban érdekeltek, amik a legkevesebb átgondolással járnak. Azt már mi is kitalálhatjuk, hogy a kivitelezőnek a legolcsóbb, ha senki nincs az építkezés közelében. Elterelni, ez a sablon. A kápsztásmegyeriek meg hülyék, szégyelljék magukat!